Förskola

Förskolornas verksamhet utgår från förskolans läroplan som trädde i kraft 1.8.2016. Förskolans läroplan 

Förskolan är obligatorisk fr.o.m. hösten 2015. Det betyder att man blir anvisad en förskoleplats och behöver därmed inte söka om plats. Brev skickas hem till vårdnadshavarna inom januari.

Förskola ordnas i daghemmen eller i skolan kl. 9-13.

Övergången mellan förskolan och skolan ska vara smidig. Förskolan fungerar som en bro över från dagvården, småbarnsåldern till skolan.

Blankett för anhållan om ledigt för förskoleelev

  • En mångsidig verksamhet som ger barnet möjlighet till kunskap och upplevelser.
  • Barnen ska vara aktiva i sitt lärande, få ta initiativ i lärandet och ta ansvar för det.
  • Leken är en viktig del av lärandet, en tillgång. Leken förbereder barnen för kommande situationer.
  • Leken ger möjlighet att utforska världen genom att få använda fantasi och kreativitet och har också en funktion i inlärningssituationen.

I förskolan läggs stor vikt vid sociala färdigheter. Barnens självkänsla, självkännedom, samarbetsförmåga, hänsynstagande och hjälpsamhet utvecklas samt även deras sensibilitet, tolerans och kreativitet.

  • Matematiskt tänkande, begreppsuppfattning, antalsuppfattning, uppfattning om plus och minus, matematiska spel där addition och subtraktion ingår.
  • Rörelse, motorik, koordination, kroppsuppfattning, handens färdighet.
  • Konstfostran. Arbetar med olika material och tekniker.
  • Musik, sång, spel, rytmer, lyssnande, rörelse till musik.
  • Natur och miljö, närmiljön, skogsmulleverksamhet.
  • Företagsamhetsfostran.
  • Projekt och tema-arbeten.
  • Skolförberedelser.